Loading...

Mobile Menu

De vigtigste faktorer i firmaet

by loekkenbilledsamling, november 22, 2019

Når du er selvstændig, så er der mange sjove og nervepirrende faktorer, som du skal forholde sig til. Det kan have helt afgørende værdi for din virksomhed.

Den følgende oversigt over emner kan du benytte på den måde du finder bedst! Men gør dig en tjeneste at bruge den!

Få en målsætning for firmaet

En hel del kører bare derudaf i virksomheden med opgaver, som bør løses lige her. Det er det dog afgørende at ændre perspektivet 180 grader, og se på hvorhenne man vil hen med virksomheden. Har man en plan for firmaet, hvordan udvikler du virksomheden på det strategiske og praktiske niveau. Enkelte af de faktorer som man kan gøre er, at benytte modeller til forretningsudvikling som De 4 P’er, Sostac, SWOT, SLEPT eller lignende. På den vis kan du meget lettere skabe et overblik over, hvorhenne virksomheden befinder sig, og hvorhenne man gerne vil have den henimod!

Økonomi og bogholderi – en nøglesten i firmaet

Det kan være noget opslidende, at rode rundt i de økonomiske dokumenter. Lige på dette punkt kan man finde kunder, der slet ikke har betalt deres fakturaer til jer, og så står man og vurderer: Er det lige her noget med at skrue bissen på og sige noget med inkasso, hvordan fungerer det nu med varsel om inkasso og er det faktisk ret nemt bare at finde et inkassofirma. Det er normalt ikke i hverdagene du ser det her, men når man laver momsregnskab og årsregnskab. Her er det afgørende at have en god bogholder eller en anbefalelsesværdig revisorvirksomhed. Revision af regnskaber og arbejde med regnskab er for langt de fleste firmaer ret hårdt arbejde. Men revision af økonomien bør udføres, og det er endnu en af de væsentlige faktorer i dit firma, som du bør forholde sig til.

God stemning blandt dine ansatte

Noget af det vigitigste der skaber din virksomhed, det er dine ansatte. Hvis man ikke har skarpe medarbejdere, så har man ikke en god firma. Der er en hel del teknikker til, at udvikle et godt miljø at arbejde i og gøre dine ansatte veltilfredse. Gode arbejdsvilkår er både noget der er tilfredsstillende for en positiv selvopfattelse som virksomhedsleder, men faktisk også godt for virksomhedens økonomi. Tilfredse medarbejdere er ofte villige til at gøre rigtig meget for at skabe vigtige resultater for dig og din virksomhed.
Et helt centralt element er omgangstonen! Hvordan snakker du til dine medarbejdere, hører du efter hvad de siger og griner du af deres humoristiske indslag – selv dem som er rimelig dårlige! En god omgangstone og arbejdsmiljø er helt essentielt især i flade organisationer, at der er en anbefalelsesværdig og rar omgangstone.
Noget andet er gode fysiske arbejdsforhold. Såfremt du har ansat folk i det fri, så sørg for godt tøj til koldt og varmt vejr og gode beskyttelsesko hvis man er på en risikofyldt arbejdsplads. Hvis man har medarbejdere indendørs som eksempelvis på et kontor, så kan ting som for eksempel kontorstole der er ergonomiske og hjørne eller justerbare hæve sænkeborde opleves som en stor anerkendelse. Det kan også været lækkert udførte interiør og andet indendørs kunst, og luksuriøse espressomaskiner som Delonghi Magnifica S eller lignende!

Dine samarbejdspartnere skaber din succes – beløn dem for det

Typisk så har vi virksomheder en tendens til at tænke samarbejdspartnere som alt for meget virksomheder og alt for lidt mennesker. Såfremt vi prøver at tænke dem i højere grad som levende mennesker, så kan det få stor betydning for hvor din samarbejdspartner placerer dig i deres mindset. Når det bliver koldt og man ved din grafikers datter lige er fyldt 3 år, så sender man naturligvis noget lækkert Postmand Per Legetøj, som man har købt gennem en af dine andre samarbejdspartnere.

Sådan gør du dig værdifuld i netværket

Værdien af at have et godt netværk er rigtig stor! Uanset om man har et erhverv som murermester, grafiker eller noget helt andet, så er det meget afgørende at have gode og positive relationer til andre der selv ejer virksomheder. Små ting kan gøre kæmpe forskelle! At give et smart trick om hvordan du finder nyesøgeord eller give en symbolsk gave som eksempelvis altankasser til altanen ! Det kan betyde utrolig meget.

Kunder

Hvis du tror dine kunder ikke kan klare sig uden dig så tro om igen. Man er til for kundernes skyld. Det er vigtigt man realisere dette. Uanset om du hjælper kunder med at lave venepumpeøvelser, familieopstillinger eller sælger dem compoundbue, så gælder det samme. Man er til for dem. Det er dig, der bringer værdi til kunden. Hvis du ikke kan opretholde den type forhold til din kunde, så har du som firma ikke Mange eksistensberettigelse! Derfor er det en udmærket plan at udvikle merværdi til kunderne også hvis du ikke sælger dem noget. Det behøver ikke være så meget, men hvis du for eksempel foregriber andre problematikker, som du regner med at dine kunder vil støde på, så giv dem et godt råd. Du er specialisten!

Hvis du bruger det vi har beskrevet her, så giv os endelig feedback på det går!

No Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*